مد لهای تجارت الکترونیک :
اگر برای داد و ستد از طریق اینترنت سه طرف کلی دولت، کسب و کار و مصرف کننده را قائل شویم، کلا ۹ مدل برای دادو ستد شکل می گیرد که از میان ۹این مدل تنها مدل های B2B و B2C معرف تجارت الکترونیکی است.
تجارت Business to Business- B2B
تجارت Business to Consumer- B2C
تجارت Consumer to Consumer- C2C
تجارت Business to Administration- B2A
تجارت Consumer to Administration- C2A
تجارت Government to Government- G2G
تجارت Government to Business – G2B
تجارت - G2E Government to Employee
تجارت Peer to Peer – P2P
آخرین اخبار تجارت الکترونیک در ایران
به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی دکترمحمد زرگر – مدیرکل دفتر توسعه تجارت الکترونیک وزارت بازرگانی- با بیان این مطلب افزود: براساس برنامه جامع توسعه تجارت الکترونیک ازسال 84 اقدامات زیرساخت های لازم برای توسعه تجارت الکترونیک به دستگاه های مختلف کشورابلاغ شد.
وی گفت : یکی ازوظایف وزارت بازرگانی درراستای توانمند سازی، هماهنگی وبرنامه ریزی دربخش توسعه تجارت الکترونیک است وایجاد زیرساخت های اصلی ازجمله امنیت تا آموزش و آگاه سازی، تربیت نیروهای متخصص، کدینگ کالا واجرای استاندارهای تجارت الکترونیکی بوده است.
زرگر با بیان این که این زیرساخت ها هم اکنون به پایان رسیده وآماده بهره برداری است، اظهارکرد: سایرحوزه های زیرساختی مانند شبکه ارتباطی ونیازهای حقوقی وقانونی درتوسعه تجارت الکترونیک اقداماتی توسط دستگاه های مربوطه درحال انجام است.
مدیرکل دفتر توسعه تجارت الکترونیک وزارت بازرگانی با اشاره به تربیت نیروی متخصص دردانشگاه های کشورتاسطح کارشناسی ارشد در رشته های تجارت الکترونیک افزود: طرح تدوین بسته های آموزش تجارت الکترونیکی برای ساماندهی وهدفمند سازی آموزش و همچنین آگاه سازی جامعه به انجام رسیده است وبزودی برای استفاده وبه کارگیری منتشرخواهدشد.
زرگر ادامه داد: طرح گواهی الکترونیکی برای امنیت تجارت الکترونیکی ، اجرای شده و آماده بهره برداری است همچنین استانداردهای تجارت الکترونیکی به منظورتسهیل فرایندهای صادرات و واردات وتجارت بین الملل اقدامات مطالعاتی وایجاد امکانات ودسترسی دراین زمینه انجام یافته که درصورت جدیت وهمکاری سایردستگاه های ذیر بط بزودی اقدامات اجرایی آن آغازمی شود.